Wat te doen als de betalingstermijn wordt overschreden?
Bedrijven in Nederland zijn punctuele betalers volgens onderzoek1, maar dan gaat het vooral om de kleine bedrijven. Hoe groter het bedrijf, hoe later de betaling. En wereldwijd is het aantal dagen dat een factuur openstaat2, zelfs gestegen. Wie vooral zakendoet met middelgrote en grote bedrijven, heeft vaker te maken met te late betalingen. En dat werkt weer door in jouw bedrijf en jouw financiële positie. Daarom onze tips voor als ook bij jou de betalingstermijn wordt overschreden.
Grote bedrijven betalen later
Het onderzoek van Altares Dun & Bradstreet laat zien dat in 2023 bijna een kwart van de Nederlandse bedrijven zich niet aan de betalingstermijn hield. En dat is dan een gemiddelde, want van de grote bedrijven betaalt maar liefst 65,9% hun facturen vaker te laat tegenover maar 21,2% van de zeer kleine bedrijven. Desondanks zijn de Nederlandse bedrijven in vergelijking met andere Europese ondernemers keurige betalers: we staan in de top 5. Wil je klanten uit de EU die vrijwel allemaal op tijd betalen? Dan kun je het beste in Denemarken ondernemen. Daar betaalt maar liefst 94,2% op tijd. Onze zuiderburen doen het een stuk slechter en staan onderaan de lijst met slechts 40,4% die de facturen op tijd betaald.
DSO gezakt van 56 naar 59 dagen
Wereldwijd is er ook een kentering zichtbaar. Allianz Trade meldde dat de DSO (Days Sales Outstanding) gezakt is van 56 naar 59 dagen. Aangegeven wordt dat bedrijven steeds minder werkkapitaal beschikbaar hebben. Ze krijgen minder makkelijk krediet, de kosten nemen toe en veel marges krimpen. Leveranciers worden dan feitelijk als financier ingezet door de facturen te laat te betalen. Dat dit kan leiden tot een ongewenst sneeuwbaleffect van nog meer bedrijven die ook te laat hun facturen gaan betalen, is duidelijk.
Goed opletten vooraf kan te late betalingen voorkomen
Een te late betaling kun je niet altijd voorkomen, maar soms is de oorzaak ervan heel eenvoudig. We zien het nog steeds dat een dienst of product wordt verkocht op basis van de algemeen geldende voorwaarden. Zoals bijvoorbeeld betalen binnen 30 dagen. Maar op de inkooporder staat 60 dagen. Wordt dit over het hoofd gezien, dan gaan beide partijen uit van een andere betaaltermijn en ontstaat er een discussie. Een te late betaling door deze miscommunicatie is te voorkomen door elke stap bij de onderhandelingen en afspraken extra goed te checken. Door alle betrokken partijen. Of door een overleg tussen de betrokken partijen te houden waarin alle voorwaarden en afspraken worden afgestemd. Zorg er vervolgens ook voor dat de gemaakte afspraken goed verwerkt worden in je debiteurenoverzicht en je weet vooraf precies wat je wanneer kunt verwachten.
Toch te laat betaald? Bel meteen!
Zijn de afspraken wel goed gemaakt en wordt er toch te laat betaald? Laat dan zien dat je er bovenop zit. Neem meteen contact op, vraag naar de status van de factuur en de betaling en benadruk nog eens de overeengekomen betaaltermijn.
Te late betalingen door de feestdagen
Wat ook elk jaar terugkomt zijn te late betalingen doordat ze tijdens vakanties en feestdagen blijven liggen. En binnenkort is dat weer zover. Heb jij nog facturen? Verstuur ze dan ruim voor de feestdagen en bel het desnoods even na. Zo voorkom je dat het in de eindejaarsdrukte over het hoofd gezien wordt en vervolgens onder op een stapel belandt waar het blijft liggen tot ergens in januari.
Begin 2025 goed en maak nu vast een afspraak!
Wil jij in 2025 een strak debiteurenbeheer? Maak dan nu vast een afspraak met Van Zon Business voor in het nieuwe jaar. Wij kijken met je mee waar je kunt verbeteren of regelen het hele debiteurenproces voor je. Voor nu wensen wij je hele fijne feestdagen en een heel mooi 2025!
Van Zon Business