Een wanbetaler aansporen, dit zijn twee opties

Beslaglegging of faillissementsaanvraag

Iedereen heeft wel eens te maken met een factuur die blijft openstaan. Meestal gaat die debiteur op enig moment wel tot betaling over, bijvoorbeeld nadat je de herinnering of aanmaning hebt verstuurd. Maar wat nu als het een wanbetaler blijft? Die niet reageert op jouw telefoontjes, verzoeken om betaling en aanmaningen? Om een wanbetaler in zo’n situatie aan te sporen toch tot betaling over te gaan, heb je twee effectieve drukmiddelen die je dan in kunt zetten.

Serieus zijn bij zwaardere maatregelen

Bij een debiteur die zelfs na één of meerdere aanmaningen niet betaalt, moet je met zwaarder geschut komen. Iets waardoor die wel in actie komt en gaat betalen. Of op z’n minst een betaalregeling afspreekt. Dit betekent wel dat je, als je met zwaardere maatregelen gaat dreigen, dat ook echt moet menen. En bereid moet zijn om ook echt actie te ondernemen.

Beslaglegging

Beslaglegging is een van de zwaarste middelen om een debiteur te bewegen de openstaande facturen in te lossen. Je moet hiervoor altijd eerst naar de rechter die een beslaglegging als vonnis kan uitspreken. Pas daarna mag een deurwaarder ermee aan de slag: het ‘vonnis executeren’ heet dat. Dit betekent dat die beslag mag leggen op bezittingen van de debiteur.

Soorten beslaglegging

Er zijn verschillende soorten beslaglegging mogelijk zoals:

  • • Beslag op een bankrekening
  • • Beslag op bezittingen waaronder ook bedrijfspanden
  • • Beslag op bestaande klanten

Wordt er beslag gelegd op bestaande klanten, dan mogen die geen betalingen meer verrichten naar jouw klant. Daarmee droogt de bron van inkomsten op; een zwaar drukmiddel dus om je debiteur te bewegen actie te ondernemen. Dit soort vormen van beslaglegging worden doorgaans uitgevoerd door een incassobureau of deurwaarder.

Faillissementsaanvraag

Een andere mogelijkheid is dat je dreigt om het faillissement aan te vragen. Dit heeft natuurlijk alleen zin als die debiteur niet al te veel schulden heeft. Is dat wel zo, dan kom je bij een daadwerkelijk faillissement in de rij van schuldeisers. Of er dan uiteindelijk nog wat voor jou overblijft, is maar de vraag. De curator, banken en de Belastingdienst hebben namelijk altijd voorrang op alle andere schuldeisers.

Overweeg het goed

Vermoed je dat jouw debiteur jouw factuur wel kan betalen, maar dat domweg niet doet of andere facturen voorrang geeft? Dan kan het aankondigen van een faillissementsaanvraag wel zin hebben. Dit is geen licht middel dat je zomaar inzet en het kan ook slecht afstralen op jouw reputatie. Overweeg dus eerst goed of er niet nog andere middelen zijn om je factuur of facturen te laten betalen.

4 stappen in een faillissementsaanvraag bij een debiteur

Besluit je dat je de faillissementsaanvraag wilt doorzetten, dan doe je dat als volgt:
1. Geef jouw voornemen eerst duidelijk aan bij de debiteur. Hopelijk is dat al voldoende om die ondernemer in beweging te krijgen en zodat die tot betaling overgaat of contact opneemt om een betaalregeling af te spreken.

2. Zorg dat je een ‘steunvordering’ vindt. Dit betekent dat er nog een andere schuldeiser is. Die ander hoeft niet ook een faillissementsaanvraag in te willen dienen, het feit dat er nog een andere factuur ergens openstaat, is voldoende. Is dat een factuur met een laag bedrag, dan kan het zijn dat jouw debiteur die snel betaalt zodat jij jouw steunvordering kwijt bent. Het slimste is om de Belastingdienst te vragen of er steunvorderingen zijn op jouw debiteur. Doorgaans geeft de Belastingdienst je hierover snel antwoord. Dit kan natuurlijk ook een betalingsverplichting aan de Belastingdienst zelf zijn.

3. Vervolgens kun je een advocaat de formele aanvraag voor het faillissement laten opstellen waarin jouw vordering en die steunvordering genoemd worden. Voordat je dit laat indienen bij de rechtbank, kan dit nog naar jouw debiteur gestuurd worden om te laten zien dat het geen loos dreigement is. Gaat jouw debiteur nu over tot betaling, dan scheelt jou dat ook nog de griffiekosten die je anders aan de rechtbank moet betalen voor een faillissementsaanvraag.

4. Blijft betaling uit? Dan start je via jouw advocaat een procedure bij de rechtbank.

Technisch failliet?

Het aanvragen van een faillissement heeft geen zin als de onderneming technisch failliet is. Reageert jouw debiteur niet als jij aankondigt dat je zo’n aanvraag gaat doen, dan kan dat dus zijn omdat die toch al weet dat er geen redden meer aan is. In elk ander geval is het heel waarschijnlijk dat de ondernemer wel in beweging komt en met jou in gesprek wil om de faillissementsaanvraag te voorkomen.

Voorkomen is altijd beter

Zowel beslaglegging als het aanvragen van een faillissement zijn hele zware drukmiddelen die je eigenlijk alleen zou moeten overwegen als je echt geen andere optie meer ziet. Wij raden je dan ook aan om alles eraan te doen om een situatie te voorkomen waarin je beslaglegging of een faillissementsaanvraag überhaupt moet overwegen. Maar, mocht je toch in die situatie komen, dan weet je nu wat je opties zijn.

Van Zon Business helpt je bij jouw debiteurenproces

Wil je weten wat je kunt doen om te voorkomen dat je een wanbetaler met beslaglegging of een faillissementsaanvraag moet confronteren? Vraag het dan aan Van Zon Business. Wij helpen ondernemers om het debiteurenproces zo in te richten dat de kans dat je je tot deze middelen moet richten, al veel kleiner is. En mocht het toch daartoe komen, dan kunnen wij je adviseren welke stappen je wanneer moet nemen.

Deel het bericht