AI en debiteurenbeheer: ondersteuning van persoonlijke aanpak

Geen vervanger voor persoonlijke aanpak

AI, Artificial Intelligence, lijkt steeds vaker dé oplossing voor van alles. Ook in het debiteurenbeheer biedt het veel kansen. Maar… er zijn ook risico’s. Een persoonlijke aanpak waarbij AI waar mogelijk ondersteunt, heeft daarom wat ons betreft, de voorkeur.

Debiteurengedrag voorspellen met algoritmes

Zoals Tom Cruise in de film ‘Minority Report’ met behulp van AI wist te voorspellen wie in de nabije toekomst een misdaad zou plegen, zo wordt AI nu soms ingezet om toekomstige financiële missers te voorspellen. Bijvoorbeeld welke debiteur waarschijnlijk binnenkort de facturen niet (meer) op tijd betaalt. Wat ooit een sterk staaltje science fiction van Steven Spielberg leek, is nu dus al realiteit bij verschillende incassobureaus die deze techniek gebruiken om op basis van algoritmes te voorspellen welke debiteur welk gedrag zal gaan vertonen. Dat klinkt ideaal. Als je vooraf al weet wie de factuur niet gaat betalen, dan scheelt dat veel risico en gedoe. Maar, werkt dat altijd goed? En is het wel toegestaan?

Ethische en privacy-issues

AI is een computer. Een ontzettend slimme, maar het blijft een computer die op basis van data en kansberekening bepaalde risico’s inschat. En in die aanpak zit ook het risico op discriminatie. Ethisch gezien is een risicoanalyse door AI dan ook een flinke uitdaging. Bedrijven die AI-systemen inzetten, moeten daarom voldoen aan onder meer privacywetgeving zoals de GDPR, persoonsgegevens moeten beschermd zijn, geldende wetgeving moet gevolgd worden en de ethische aspecten moeten constant meegewogen worden.

Aanmaningen met ChatGPT

Een andere toepassing van AI is ChatGPT, iets wat het afgelopen jaar ook veel in het nieuws is geweest. Deze chatbot schrijft in no-time teksten. Dus ook een herinnering of een aanmaning. Zakelijk, meelevend, streng of heel formeel? De tekst kan op allerlei manieren geschreven worden. Heel handig, maar het is niet gegarandeerd goed of zoals gewenst. ChatGPT staat erom bekend dat het hele knullige fouten kan maken. En dat is niet wenselijk als jij jouw debiteur wil laten merken dat je boven op de zaak zit en alles goed onder controle hebt.

AI vervangt niet jouw onderbuikgevoel

Hoe slim AI ook is, voor een persoonlijke aanpak of een inschatting op basis van onderbuikgevoel hoef je er niet op te rekenen. Terwijl juist dat onderbuikgevoel vaak heel veel zegt. Want niet alles is uit de cijfers te achterhalen. Als jij jouw klant goed kent of al lang mee samenwerkt, dan voel jij vaak al aan als iets niet in orde is. Of als er iets speelt. Het is dan veel beter om met jouw klant een kop koffie te drinken en te vragen hoe het gaat, of je ergens bij kunt helpen of dat er misschien nieuwe afspraken gemaakt moeten worden rondom de betalingen. De relatie met jouw debiteur blijft dan goed, en wordt waarschijnlijk zelfs beter, en de kans op openstaande facturen neemt af. Dat onderbuikgevoel is dus heel nuttig, maar is niet iets dat AI heeft.

AI in het debiteurenbeheer: behulpzaam, maar geen vervanging

Goed debiteurenbeheer betekent natuurlijk dat je op tijd betaald wordt, maar ook dat je een goede relatie met jouw klant of opdrachtgever opbouwt en behoudt. Zodat die ook een volgende keer weer bij jou komt voor een nieuwe opdracht of bestelling. AI kan behulpzaam zijn bij sommige processen, maar het is geen vervanging voor een goed debiteurenproces. Evenmin kan het een goede relatie met jouw klanten en opdrachtgevers opbouwen. En waar je het inzet, moet de output ervan altijd goed gecheckt worden en je moet zeker weten dat het voldoet aan alle regelgeving en ethische richtlijnen. Kortom, AI kan als ondersteuning nuttig zijn zolang je het zelf steeds nog heel goed controleert. En je altijd jouw eigen ideeën, kennis en aanpak laat voorgaan.

Persoonlijke aanpak én kennis van zaken? Van Zon Business!

Wil jij een goed debiteurenbeleid én een goed contact met jouw debiteuren? Werk dan met een persoonlijke aanpak die je waar mogelijk aanvult met slimme tools, zoals AI. Bij Van Zon Business leveren we die aanpak; persoonlijk, met kennis van zaken en altijd op de hoogte van actuele ontwikkelingen. Wil je daar meer over weten? Laten we dan eens afspreken. Persoonlijk natuurlijk, dat spreekt voor zich 😉.

Deel het bericht