Hoge energiekosten bij debiteuren, wat te doen?

Zo ga jij op de waakstand

De energiekosten rijzen de pan uit. Het kan haast niet anders of ook jij hebt debiteuren die dit merken. En als zij hier last van krijgen, kan dat ook gevolgen hebben voor jou. Want wat als zij hun rekeningen niet meer kunnen betalen? Of als zij hun rekeningen niet betaald krijgen? In een markt als deze is het belangrijk om alert te blijven en persoonlijk contact te houden. In de waakstand zeg maar, net als onze klant Monarch dat al tijden doet.

Klanten met hoge energiekosten

Monarch in een familiebedrijf dat onder meer branders, ketels, warmtepompen en solarsystemen levert en onderhoudt. Of zoals directeur Rob Harms het noemt ‘Overal waar van gas een vlam wordt gemaakt, kun je Monarch aantreffen.’ En precies dat geeft aan waarom ze bij Monarch zeker nu alert moeten zijn; veel klanten hebben te maken met de toegenomen energiekosten. Veel maar niet alle klanten, want als grote aanbieder binnen de nieuwe energie bieden ze ook volop alternatieven.

“Ga je centen halen!”

Voordat Rob het bedrijf overnam, was hij daar als verkoper in dienst. Werden de facturen niet op tijd betaald? Dan was het ‘Stop de verkoop, ga je centen halen!’. Een wijze les van zijn voorganger Ton Harmsen die hij nog steeds toepast. “Liza van Van Zon Business houdt voor ons de debiteuren heel goed in de gaten en waar nodig neemt zij actie. Maar bij goede en dierbare klanten bel ik ze eerst even. Dan vraag ik ‘Wat hebben we verkeerd gedaan?’ Zo komt de aap al snel uit de mouw en dan gaan we het samen oplossen.”

Persoonlijk contact bij Monarch

Dat persoonlijke contact is altijd essentieel geweest binnen Monarch. “Klanten zijn reëel en tonen begrip als je contact opneemt over een openstaande factuur. Zit je erbovenop, dan krijg je je poen.” Deze aanpak past bij Rob en is typisch voor Monarch. En het bewijst dat het een aanpak is die werkt: “Er is nu nog niets aan de hand, maar er is wel veel nervositeit in Nederland.” Alle reden dus om alert te blijven.

Standaard een solvabiliteitscheck

Een andere standaardprocedure bij Monarch is de solvabiliteitscheck voordat een product geleverd wordt. Is de uitkomst daarvan niet goed genoeg? Dan wordt een vooruitbetaling gevraagd. Net zoals onderhoud bij servicecontracten op vooruitbetaling gedaan wordt. Dit was al de normale gang van zaken maar is in tijden als deze een extra borg voor financiële zekerheid. En daarmee een aanrader voor elk debiteurenproces!

Blijf betrokken en geïnformeerd

In welke sector jij ook actief bent, je kunt er wel vanuit gaan dat jouw klanten direct of indirect ook beïnvloed worden door de hoge energiekosten. En dat jij dat op enig moment ook gaat merken. Maak er dus een gewoonte van om in contact te blijven met jouw afnemers, klanten en, of opdrachtgevers. Zorg dat je weet wat er speelt, bij jou in de financiële administratie en bij jouw klant. Hoe eerder je weet wat er aan de hand is, des te eerder je mee kunt denken in een oplossing.

Advies voor een slimme debiteurenaanpak in jullie bedrijf?

Wil je eens sparren over wat voor jouw bedrijf een slimme aanpak is? Waar jullie eventuele problemen als gevolg van die hoge energiekosten bij debiteuren kunnen verwachten? En hoe jullie ‘waakstand’ er in de praktijk uit zou moeten zien? Neem dan contact op met Van Zon Business . Wij staan bedrijven bij in hun debiteurenproces. Met praktische ondersteuning en, of advies. Wil je daar meer over weten? Bel of mail even, we horen graag van je.
Deel het bericht