Bedrijven stoppen om faillissement te voorkomen

Wat als jouw debiteur de deuren sluit?

Eerst corona, toen inflatie en hoge energieprijzen. Dat er een storm aan faillissementen zou komen, leek onafwendbaar. Toch was ook het afgelopen jaar het aantal bedrijven dat failliet ging, historisch laag. In plaats daarvan sluiten nu meer bedrijven juist de deuren om zo een faillissement te voorkomen. Wat betekent dit voor jou, als jouw debiteur dit besluit neemt? En hoe beperk je het risico daarvan voor jouw bedrijf?

Omvallen

Het afgelopen jaar werd vaak gespeculeerd over de vele faillissementen die nu echt zouden komen. Met overheidssteun waren tijdens corona veel bedrijven overeind gehouden die normaal gesproken allang het loodje hadden gelegd. Die zouden nu sowieso wel omvallen. En dan al die bedrijven die flink moesten interen door corona, nu hun belastingschulden moeten terugbetalen en als klap op de vuurpijl ook nog eens te maken kregen met flink gestegen kosten.

Meer bedrijfsopheffingen

Kortom, volop doemscenario’s waarom het aantal faillissementen enorm hoog zou zijn. Maar nu blijkt dat het aantal faillissementen nog steeds relatief laag is. Wat wel flink gestegen is, is het aantal ‘bedrijfsopheffingen’. Dat is een ruim begrip voor elk bedrijf dat niet meer bestaat. Een faillissement kan daar de oorzaak van zijn, maar ook ondernemers die zelf besluiten om te stoppen vallen daaronder.

Failliet? Of zelf stoppen?

Of jouw debiteur failliet gaat of zelf besluit te stoppen, is wel een verschil. Bij een faillissement zal een curator zoveel mogelijk schulden proberen af te lossen. Kiest jouw debiteur er zelf voor om te stoppen met het bedrijf, dan zal die het normaal gesproken, zelf netjes proberen af te ronden. Dat is de ondernemer ook verplicht.

In contact blijven

Om te voorkomen dat jij met lege handen, en dus onbetaalde facturen, achterblijft, is het altijd goed om in contact te blijven met jouw debiteuren. Is de relatie goed, dan is de kans groter dat je tijdig geïnformeerd wordt over de plannen om de deuren te sluiten. Staan er dan nog rekeningen open, dan kun je daar afspraken over maken zodat je nog betaald wordt.

Risico beperken

Toch kan het altijd nog gebeuren dat een debiteur jou ineens verrast met de mededeling dat het bedrijf stopt. Door hierop voorbereid te zijn, kun je het risico dat jij ook schade oploopt, nog beperken. En dat doe je door een deel vooruit te factureren. Zorg er daarnaast ook voor dat je in kortere termijnen factureert en kortere betaaltermijnen hanteert. Het bedrag dat dan nog openstaat, is kleiner dan als je alles achteraf in rekening brengt.

Leveren onder eigendomsvoorbehoud

Lever je goederen? Dan kun je ook overwegen om te leveren onder eigendomsvoorbehoud. Het is raadzaam om dit op te nemen in je algemene voorwaarden als dat er niet al in staat. Het is een bepaling die aangeeft dat jouw klant pas eigenaar van de goederen is na volledige betaling. Is dat niet gebeurt en gaat jouw klant failliet of stopt die ermee? Dan kun je, in theorie, jouw producten weer ophalen zodat je dat verlies beperkt. Dit kan natuurlijk alleen als ook heel duidelijk is dat de goederen van jou zijn. Ook zonder dit eigendomsvoorbehoud heb je volgens de wet nog ‘recht van reclame’. Dat betekent dat je ook tijdens een faillissement goederen kunt terughalen als die nog niet betaald zijn. Dit moet binnen zes weken nadat betaald had moeten zijn, of binnen 60 dagen nadat je de goederen geleverd hebt. Weet wel dat dit alleen kan als de goederen nog precies zo zijn zoals jij ze geleverd hebt. Lever jij hout aan een timmerbedrijf, dan kun je niet achteraf een vrachtwagen vol kasten ophalen.

Als eerste terugbetaald worden?

Jouw voordeel bij het zelf sluiten van een bedrijf ten opzichte van een faillissement, is dat de ondernemer in het eerste geval zelf mag weten wie hij als eerste terugbetaalt. Bij een faillissement moeten alle schuldeisers gelijk behandeld worden. Heb jij dus een goed contact met de ondernemer en weet je dat het bedrijf wil sluiten, dan kun je dus eerder een regeling treffen om alsnog jouw geld terug te krijgen.

Strak debiteurenproces

Of de golf aan faillissementen dit jaar alsnog gaat komen of niet, blijft natuurlijk gissen. Maar je kunt wel jouw debiteurenproces heel strak regelen. Zodat je in ieder geval zo goed als maar mogelijk is, voorbereid bent op eventuele tegenslagen bij jouw debiteuren.

Van Zon Business regelt het debiteurenbeheer en geeft advies

Bij Van Zon Business regelen we het debiteurenbeheer voor verschillende bedrijven. Wil je weten of we ook iets voor jouw bedrijf kunnen beteken? Een advies of check of het beheer van jouw debiteuren misschien beter kan? Vraag het ons. We maken graag een afspraak met je.

Deel het bericht