Is dat een probleem voor jouw debiteuren?
Met de coronacrisis is er een bulk aan schulden bij ondernemers ontstaan met daarbij ook een belastingschuld van ruim € 19 miljard. En deze uitgestelde belastingen moeten vanaf oktober dit jaar terugbetaald gaan worden. Dat dit voor problemen zal zorgen, is evident. De vraag is of het ook een probleem voor jouw debiteuren zal zijn?
Terugbetaling
Met de snelle invoering van overheidssteun begin 2020 zijn veel bedrijven overeind gehouden. De economie kon zo toch min of meer doordraaien en minder mensen zouden werkloos worden. Maar ondanks dat er nog steeds steunmaatregelen zijn, krijgen steeds grotere groepen ondernemers geen of minder steun meer. Zoals de Tozo die inmiddels is gestopt. De uitgestelde belastingen moeten vanaf 1 oktober 2022 terugbetaald worden, in zestig termijnen. Net als sommige coronasteun die ook (deels) terugbetaald moet worden.
Lastige opgaaf
Het terugbetalen van leningen, steun en uitgestelde belastingen zal voor veel ondernemers al een heel lastige opgave worden. En daar komen dan ook nog de openstaande facturen van hun crediteuren bij…
Oplossing? Of oninbare facturen?
Heb jij met jouw bedrijf niets gemerkt van de coronamaatregelen de afgelopen jaren? Dan nog is het heel goed mogelijk dat een van jouw debiteuren hier wel door geraakt is. Wees dus heel alert op signalen en ga met jouw debiteuren in gesprek zodra je vermoedt, of weet, dat ze het financieel lastig hebben. Je kunt beter proberen om samen tot een oplossing te komen, dan eind van het jaar te moeten constateren dat jouw klant failliet is gegaan en jouw facturen oninbaar blijken te zijn.
De moeite waard
Ben je in de gelegenheid om een debiteur te helpen, dan kan dat zeker de moeite waard zijn. Gaat jouw debiteur failliet, dan houd je heel waarschijnlijk oninbare facturen over. Help je jouw debiteur, dan heb je kans dat het bedrijf door deze moeilijke tijd heen komt en jij uiteindelijk je geld alsnog ontvangt. En waarschijnlijk een klant voor altijd erbij hebt.
Uitstel van betaling? Let dan hierop
Je kunt jouw debiteur helpen door uitstel van betaling te verlenen. Maar let daarbij wel op of het realistisch is. Vraag dus openheid van zaken en schat de kans in dat de andere leningen, overheidssteun en, of belastingschulden nog afbetaald kunnen worden. Is daar een goed plan voor, dan is er een kans dat jouw klant het redt en jij later, alsnog betaald krijgt.
Schriftelijk vastleggen
Op welke manier je jouw debiteur helpt, is aan jou. Maar zorg er te allen tijde voor dat de gemaakte afspraken schriftelijk worden vastgelegd. Mocht de debiteur alsnog failliet gaan, dan sta je niet met lege handen bij een curator en heb je een duidelijk bewijsstuk van de vordering.
Denk mee, maar ga niet zelf failiet
Wil je jouw debiteur helpen, wees dan ook altijd extra alert op de solvabiliteit van jouw eigen bedrijf. Voorkom dat je meegetrokken wordt in het faillissement. Bespreek eventuele hulp zoals uitstel van betaling altijd goed intern, laat de mogelijkheden doorrekenen en bied dit alleen aan debiteuren aan met een redelijk tot goed toekomstperspectief. Is uitstel of hulp op een andere manier geen optie? Bespreek dan hoe je bijvoorbeeld in termijnen betaald kan worden. Denk mee, maar denk ook aan je eigen bedrijf.
Goed debiteurenbeheer, juist nu!
Goed debiteurenbeheer is altijd al essentieel voor een gezonde bedrijfsvoering, maar dit jaar zal het nog wel eens extra belangrijk kunnen worden met de te verwachte schuldenproblematiek bij ondernemers. Wil je graag advies of ondersteuning voor een soepel en alert debiteurenproces in jullie bedrijf? Vraag het dan aan Van Zon Business. Wij staan voor je klaar!