Deze maatregelen kun jij nemen om je debiteurenrisico te beperken
Recent was het weer in het nieuws: de faillissementen stijgen. Het aantal bedrijven dat gedwongen moest stoppen was in 2023 heel hoog (+48%) en ook voor dit jaar verwachten ze een flinke stijging van Nederlandse faillissementen (+38%) (Bron). Pas vanaf volgend jaar voorzien1 ze een stabilisering met zo’n +3% bedrijven die dan failliet gaan. Ook al gaat het jouw bedrijf voor de wind, als jouw debiteuren wel in de problemen komen dan kun jij daar ook last van krijgen. Daarom in dit blog de maatregelen die jij kunt nemen om jouw debiteurenrisico te beperken.
Sterke stijging faillissement in Nederland t.o.v. andere landen
Nederland is één van de sterkste stijgers wereldwijd als het op faillissementen aankomt momenteel. Hiervoor zijn verschillende redenen. Sowieso is er sprake van het normaliseren na de corona-periode. Maar ook de afnemende groei van de wereldeconomie, de stijgende rente en de toegenomen kosten voor vrijwel ieder bedrijf zorgen ervoor dat veel bedrijven financieel in de problemen komen. Overigens is er wel een verschil in sectoren te zien: horeca, groot- en detailhandel en transport hebben het heel lastig terwijl de bouw juist een inhaalslag lijkt te maken.
Achteraan in de rij bij een faillissement
Raakt jouw debiteur in financiële problemen, dan is de kans groot dat jij het nakijken hebt. Nadat een faillissement is uitgesproken, staan de curator en verhuurder (als die er is) vooraan in de rij om geld te ontvangen. Vervolgens komen de preferente schuldeisers zoals de Belastingdienst, het UWV en de werknemers die nog loon tegoed hebben. Is er dan nog geld over, dan pas komen leveranciers in beeld. In de praktijk zien we dat er dan vrijwel niets meer over is waardoor je bij een debiteur die failliet is gegaan, doorgaans niets of hooguit heel weinig nog terugkrijgt.
3x goed debiteurenbeheer
Het is dus belangrijk om het risico dat jij op jouw debiteuren loopt, te beperken. Goed debiteurenbeheer is daarin essentieel. In het kort is dat:
1) Blijf in contact met jouw klant en probeer op de hoogte te blijven van wat er speelt;
2) Zorg voor tijdige betaalherinneringen, laat ze bijvoorbeeld automatisch inplannen op vooraf bepaalde momenten;
3) Verkort waar mogelijk de betaaltermijnen en maak geen uitzonderingen door voor een klant een extra lange betaaltermijn af te spreken.
Meedenken in oplossingen
Blijven er toch facturen openstaan? Stuur dan niet alleen een herinnering maar bel ook, vraag wat er aan de hand is en ga het gesprek aan. Een klant die het moeilijk heeft, is daar ook bij gebaat. Als jij laat zien bereid te zijn om mee te denken en een oplossing wil zoeken, dan zal jouw debiteur eerder geneigd zijn om jouw factuur te betalen. Dat is niet alleen prettig voor jou, jouw debiteur heeft dan ook weer een schuld minder.
Check ook intern de status van jullie debiteurenproces
Behalve dat je met jouw debiteuren goed in contact moet blijven, is het ook belangrijk om intern weer even het hele debiteurenproces goed door te nemen én te checken of iedereen nog ervan op de hoogte is en ook in lijn met de afspraken werkt. Houdt Sales bijvoorbeeld rekening met de standaard betaaltermijnen of willen ze wel eens een wat ruimere betaaltermijn aanbieden om zo een klant binnen te halen? Check het daarom weer eens goed en bespreek met de betrokkenen, zoals Sales en de directie, waarom jullie debiteurenproces zo belangrijk is. En of het misschien op punten nog wat aangescherpt moet worden.
Laat jullie debiteurenproces eens checken, vraag het Van Zon Business
Wil je eens een frisse blik op jullie debiteurenproces om te horen waar je extra maatregelen kunt nemen om ook jullie risico op debiteuren te beperken? Neem dan contact op met Van Zon Business. Wij ondersteunen bedrijven met praktische maatregelen en adviezen waarmee ze het debiteurenbeheer verbeteren. Zoals wat je moet doen om jouw risico bij een faillissement van jouw debiteur te verkleinen. Bel of mail dus gerust, dan praten we snel eens verder.