Alles wat je weten moet voor 2025 rondom jouw debiteurenbeleid
Gelukkig nieuwjaar! 2025 is alweer even van start en de meeste bedrijven zijn weer gewoon aan het werk als altijd. Toch is niet alles ‘als altijd’. Er zijn dit jaar weer nieuwe regels en andere situaties die ook van invloed zijn op jouw debiteuren. Wij hebben ze hier voor je op een rij gezet zodat je het debiteurenbeleid erop kunt aanpassen.
Nieuwe wetgeving incassobureaus
We schreven hier eerder over, maar vanaf dit jaar geldt het voor alle bureaus: de Wki (Wetgeving kwaliteit incassodienstverlening). Alle incassobureaus moeten vanaf april dit jaar geregistreerd zijn. Zo wil de overheid misstanden door incassobureaus voorkomen en ervoor zorgen dat de kwaliteit in die sector verbetert. Schakel je als ondernemer een incassobureau in, dan zou die dus jouw klanten netjes en volgens de regels moeten benaderen. En dat straalt weer goed af op jou. Wil je zeker weten dat het incassobureau dat jij wilt inschakelen, ook volgens de Wki geregistreerd is? Dan kun je dat checken in het register van de Screeningsautoriteit Justis.
Veranderende economie: een goed debiteurenbeheer is nu nog belangrijker!
De economie verandert altijd, maar voor 2025 zijn de verwachtingen op debiteurenvlak niet heel gunstig. De stijgende inflatie, stijgende rentes en onzekerheid op geopolitiek vlak kunnen het voor bedrijven moeilijker maken om op tijd te betalen. Om de impact daarvan op jouw bedrijf te beperken, is het nu nog belangrijker dat je het debiteurenbeheer goed geregeld hebt. Check dus waar mogelijk vooraf het kredietrisico. Leg alle afspraken vooraf goed vast, zorg dat er geen misverstand is over betaaltermijnen en andere voorwaarden (ook intern niet!) en houd de betalingen scherp in de gaten. Is een klant te laat? Neem direct contact op om te laten zien dat je er bovenop zit. Bied ook aan om mee te denken in een oplossing met bijvoorbeeld een flexibele betaalregeling. Daarmee vergroot je de kans op een betaling.
Debiteurenrisico: handige check bij inhuur van zzp’ers!
Vanaf dit jaar zal de Belastingdienst gaan controleren op eventuele schijnzelfstandigheid van zzp’ers. De inmiddels bekende wet DBA. Het moet duidelijk zijn dat de zzp’er een echte zelfstandige is wil je als opdrachtgever eventuele naheffingen voorkomen. Eén van de punten waaruit die echte zelfstandigheid blijkt, is of de zzp’er ook debiteurenrisico loopt. Als dat niet zo is, dan kan dat een signaal zijn dat er sprake is van schijnzelfstandigheid. Natuurlijk zijn er nog meer punten die gecheckt moeten worden, daar kan een jurist je alles over vertellen. Maar het debiteurenrisico is dus met deze nieuwe wetgeving ineens een praktisch vehikel die de zelfstandigheid van een zzp’er kan bewijzen.
Regelgeving ESG: handig voor jouw risicoanalyse
Je hebt vast al gehoord over de ESG, maar misschien geldt de toepassing daarvan (nog) niet voor jouw bedrijf. Toch is het ook dan zeker geen ‘ver-van-m’n-bed-show’. Sterker nog, het kan jou helpen bij je risicoanalyses. Dat werkt als volgt: bedrijven voor wie de ESG, Environmental, Social & Governance, geldt, moeten vanaf nu verplicht een ESG-rapportage uitbrengen. Deze duurzaamheidsverslaggeving is verplicht voor alle grote ondernemingen. Nog niet alle bedrijven die hiertoe verplicht zijn, zijn ook al zover dat ze dit rapport kunnen uitbrengen. Heb jij klanten of opdrachtgevers die zo’n ESG-rapport moeten uitbrengen, dan kun je de feiten daaruit meenemen in jouw risicoanalyse. Deze gegevens zoals impact op het milieu en de arbeidsomstandigheden waaronder hun producten zijn gemaakt, staan niet in de standaard financiële analyses. Toch kunnen ze van invloed zijn op de financiële situatie van dat bedrijf. Want als het niet goed geregeld is, dan kan een bedrijf boetes opgelegd krijgen of reputatieschade oplopen. En als dat jouw debiteur betreft, kan dat ook weer impact hebben op jouw bedrijf. Houd de ESG dus in de gaten en neem het waar mogelijk, mee in de risicoanalyse van jouw debiteuren en nieuwe klanten.
Klantgericht, ook bij debiteuren
Ook hier hebben we al vaker over geschreven, een klantvriendelijke aanpak bij debiteuren. En met steeds meer focus op klantgerichtheid en customer journeys, wordt dat in 2025 nog belangrijker. Een klant wil je tevreden houden, ook als die niet op tijd betaalt. Het doel is immers dat die wel gaat betalen en dat je daarna weer samen gaat werken. Of niet, maar als de samenwerking stopt wil je toch in ieder geval dat dat jouw keus is. Zorg daarom voor een goed klantcontact. Ook, of zelfs juist, als er niet betaald wordt. Hoe dichter jij bij jouw klant blijft, des te groter de kans dat je eerder weet dat er financiële problemen zijn, of waarom er niet betaald wordt. Weet je dat, dan kun je meedenken in oplossingen. Investeer dus in je klantrelatie, vanwege de betaling van je factuur én voor toekomstige samenwerkingen.
Een goede start van 2025 met een goed debiteurenbeheer
Regel het debiteurenbeheer goed om jouw risico’s te beperken. Wil je zeker zijn dat het vanaf nu goed geregeld is? Neem dan contact op met Van Zon Business en we maken snel een afspraak. We bespreken dan wat we voor je kunnen doen of regelen jouw debiteurenproces. Zo maak jij vast een goede start in 2025!
Van Zon Business