Zo ga je om met deze debiteurenrisico’s
We zien het nu meer en meer in de markt: steeds meer bedrijven krijgen een probleem met hun cashflow. Er zijn genoeg oorzaken aan te wijzen, maar voor jou is nu het allerbelangrijkste wat jij kunt doen om dit debiteurenrisico te beheersen. En daar geven wij je natuurlijk praktische tips voor.
Golf aan faillissementen?
Al een jaar of drie verwacht iedereen een golf aan faillissementen. Tijdens corona hield de overheid ondernemers overeind met miljarden aan overheidssteun. Ook de bedrijven die in een normale situatie allang failliet waren gegaan. Dat er dus een moment zou komen waarop de economie deze kunstgreep zou corrigeren, leek vanzelfsprekend. Toch gebeurde dat niet. Althans, niet zo grootschalig als werd aangenomen.
Belastingen terugbetalen
Sinds oktober vorig jaar moeten ondernemers hun uitgestelde belastingen terugbetalen. In zestig termijnen. Inmiddels is duidelijk dat een groot deel van de ondernemers daar ook mee gestart is, velen betalen zelfs sneller terug dan verwacht. Maar nog steeds is er een groep van zo’n 60.000 ondernemers1 die nog helemaal niets heeft terugbetaald. Uiteindelijk zullen ook deze ondernemers moeten terugbetalen, of ze zullen een faillissement aanvragen. Die golf aan faillissementen ligt dus nog steeds op de loer.
Cashflowproblemen
Behalve eventuele problemen met het terugbetalen van een belastingschuld, zijn er ook genoeg ondernemers die last hebben van de inflatie en, of van het personeelstekort. Dit alles zorgt ervoor dat meer en meer bedrijven te maken krijgen met hogere uitgaven zonder dat ze daar ook meer omzet tegenover kunnen zetten. Geen wonder dat er dus cashflowproblemen ontstaan.
Meer risico’s
Zelf zien we het aan het oplopen van de betaaltermijnen. Klanten die altijd keurig op tijd betaalden, doen er nu langer over. Ze moeten soms gemaand worden of een betaalregeling wordt afgesproken. Er is een duidelijke trend waar te nemen. De risico’s nemen dus toe en dat vraagt om maatregelen.
Afwijkend betaalgedrag bij bestaande klanten?
Met een goed georganiseerd en strak neergezet debiteurenbeheer heb je het snel in de gaten als het betaalgedrag van jouw klanten afwijkingen laat zien. Een goed proces om de debiteuren te beheren, is dus essentieel om het risico op wanbetalingen te verminderen.
Goed debiteurenbeheer, ook bij nieuwe klanten
Heb je nieuwe klanten? Ook dan heb je baat bij een goed debiteurenbeheer. Natuurlijk kun je hun betaalgedrag niet vergelijken met eerdere betalingen, maar je weet het wel direct als de betaaltermijn overschreden dreigt te worden. En dan kun je direct reageren. Door contact op te nemen, te vragen hoe het gaat, wanneer ze gaan betalen en ook checken of er dan ook betaald wordt. Gebeurt dat niet? Neem weer contact op en ga het gesprek aan. Bespreek eventueel een betaalregeling en houd ook dat weer in de gaten. Het belangrijkste hierbij is dat jouw nieuwe klant doorheeft dat je er echt bovenop zit.
Zo beoordeel je nieuwe klanten vooraf
Voordat je aan nieuwe klanten gaat leveren, kun je ook beoordelen met wie je zaken gaat doen. Check vooraf de kredietgeschiedenis van het bedrijf. Zo’n credit check of kredietwaardigheidscheck, vertelt je wat het risico is op wanbetalingen. Dit kun je overigens ook voor bestaande klanten laten doen, bijvoorbeeld als zij de betaalcondities willen veranderen of als je merkt dat de betalingen steeds later worden gedaan. Zo’n credit check kan je dan meer vertellen over het bedrijf. Maar, weet wel dat de meest actuele informatie daarbij vaak nog niet verwerkt is. Probeer dus informatie te combineren door ook (subtiel) rond te vragen in je netwerk en op internet naar informatie te zoeken. En sluit vooral je onderbuikgevoel niet uit.
Betaalcondities afspreken of aanpassen
Met alle informatie die je ophaalt over jouw nieuwe opdrachtgever, of over die bestaande klant, bepaal jij vervolgens hoe je zaken wilt doen. En of je überhaupt zaken wilt doen. Maar ga je met elkaar verder, pas dan waar nodig de betaalcondities aan; laat (een deel) vooruitbetalen en lever bijvoorbeeld onder eigendomsvoorbehoud of spreek een pandrecht af. Zorg ook dat je deze afspraken intern goed communiceert. Zodat de accountmanager hiervan op de hoogte is en de verkopers bij toekomstige klanten niet zomaar van alles gaan beloven, maar weten dat er extra condities kunnen komen als dat nodig lijkt te zijn.
Van Zon Business helpt ondernemers met advies en maatwerk in debiteurenbeheer
Cashflowproblemen bij een klant of opdrachtgever kunnen als een olievlek uitbreiden. Voorkom dat het ook jouw bedrijf raakt en neem tijdig maatregelen om de risico’s te beperken. Bij Van Zon Business helpen we ondernemers met maatwerk door het debiteurenbeheer goed in te richten en door ze van gericht advies te voorzien. Wil jij dat ook? Laat het ons weten en we plannen snel een afspraak om kennis te maken.