Automatische incasso – handig voor debiteurenbeheer

Goed voor efficiënter debiteurenbeheer en om vertraging van betalingen te voorkomen

Laat jij je debiteuren al kiezen voor automatische incasso? Als het mogelijk is binnen jouw bedrijf, is dat een slimme optie om het debiteurenbeheer efficiënt te laten verlopen. Het kan bij zowel particuliere als zakelijke klanten en er zijn diverse varianten waar je uit kunt kiezen. En een extra voordeel is dat je hiermee geen vertraging oploopt in periodes waarin de administratie bij jouw klant mogelijk blijft liggen. Zoals nu, aan het begin van de zomer.

Via boekhoudpakket of de bank

Automatisch incasseren kun je via het boekhoudpakket waar je mee werkt of via de bank laten uitvoeren. Meestal kun je de incasso-opdrachten als batch aanleveren bij jouw bank. En kies dan voor digitale SEPA-incassomachtigingen, dat scheelt je veel papieren rompslomp.

Voordelen van automatische incasso

Een automatische incasso heeft veel voordelen. Vooral voor jou omdat dit het aantal betalingen waar je nog achteraan moet, sterk kan verlagen. Ook is het beter voor de cashflow omdat je zelf in de hand hebt wanneer de betalingen binnenkomen. En voor klanten betekent het dat zij niet meer zelf actie moeten nemen om de betaling nog over te maken.

Bij abonnementen of servicecontracten

Natuurlijk zijn automatische incasso’s niet voor elk bedrijf mogelijk, of voor elke dienstverlening. Variëren de bedragen of zijn het losstaande opdrachten, dan is zo’n incasso geen optie. Heb je echter ook abonnementen of bijvoorbeeld servicecontracten, dan is het zeker de moeite van het overwegen waard.

Vakantietijd

Nu de zomerperiode weer voor de deur staat, begint ook de vakantietijd weer. Een moment waarop er altijd afdelingen zijn waar het onderbezet is. Gebeurt dat bij de administratie, dan heb je kans dat jouw factuur wat langer blijft liggen dan normaal. Is het voor jouw dienstverlening mogelijk om de facturatie via automatische incasso’s te laten verlopen? Dan maakt het niet uit of de klant wel of geen mensen paraat heeft om jouw factuur te betalen. Dat gaat vanzelf zodra jij de batch met incasso-opdrachten indient.

Als automatische incasso voor jouw bedrijf geen optie is

Automatische incasso kan dus een slimme zet zijn om niet afhankelijk te zijn van wanneer de klant wil of kan betalen. Is dit voor jouw bedrijf niet mogelijk? Zorg dan dat je wat extra aandacht aan de facturatie en jouw klanten besteedt in aanloop naar de vakantieperiode. Bel vooraf om te checken of de administratie een periode dicht is vanwege de vakantie. Of dat je de factuur misschien naar een ander moet sturen. Ook kan het verstandig zijn om jouw factuur wat eerder op te maken en in te dienen. Sowieso helpt het vaak als je even contact opneemt. Je klant zal dan eerder geneigd zijn wat extra aandacht aan jouw factuur te besteden en die ook op tijd te betalen.

Zo geregeld

Regelen dat je automatisch kunt incasseren, is vaak vrij vlot geregeld. Het verkrijgen van de machtigingen bij klanten zal meer tijd vergen. Lukt dat niet meer voor deze zomerperiode? Geen nood, pak het dan op na de vakantietijd en maak er een project van. Dan profiteer je ervan zodra er weer zo’n moment is waarop de betalingen normaal gesproken wat langer op zich laten wachten, rond de kerstperiode bijvoorbeeld.

Efficiënter debiteurenbeheer, met of zonder automatische incasso maar altijd met Van Zon Business

Een automatische incasso is een middel om het debiteurenbeheer efficiënter te maken, maar zoals gezegd is dat niet voor elk bedrijf een optie. Wil je wel weten of het debiteurenproces bij jullie goed verloopt, of dat het nog beter kan? Vraag het dan aan Van Zon Business. Wij kijken graag met je mee voor een goed advies of voor bijvoorbeeld pragmatische ondersteuning.

Deel het bericht