Op krediet of niet?

Wanneer je wel en wanneer je niet meer levert als jouw klant niet betaalt

Betaalt jouw klant niet meer op tijd? Terwijl ze altijd voor de vervaldatum het geld overmaakten. Of is het een nieuwe klant die ondanks alle afspraken de facturen open laat staan? Als jouw klant niet betaalt, of niet op tijd betaalt, kun je ervoor kiezen om ook jouw dienstverlening te stoppen. Maar is dat de beste manier? Wel of geen krediet verlenen is geen vraag met een standaard antwoord. Welke opties je hebt, lees je in dit blog.

Stoppen of doorgaan met leveren

Op het moment dat jouw klant stopt met betalen moet je besluiten of je wel of niet doorgaat met leveren. Of dat nu producten of diensten zijn. Op krediet gaan werken of niet dus. Zo’n besluit is lastig. Want stop je met leveren, dan kan dat de klantrelatie beschadigen en heb je nog geen garantie dat het openstaande bedrag alsnog wordt betaald. Ga je door, dan kan dat grote gevolgen hebben voor de liquiditeit en continuïteit van het bedrijf. Maar het kan je ook een uiterst loyale klant op de lange termijn opleveren.

Wat is de reden?

Voor je het besluit neemt, moet je jezelf, en anderen in jouw organisatie, een aantal vragen stellen. Allereerst wil je weten wat de reden is dat zij te laat betalen. Is het iets dat logisch verklaarbaar is en naar alle waarschijnlijkheid ook weer zo opgelost? Of speelt er meer en vermoed je verborgen risico’s?

Welk risico kan jouw bedrijf lopen?

Vervolgens moet je bepalen wat het risico is dat jij met jouw bedrijf wil en kan lopen. Ben je bijvoorbeeld verzekerd voor wanbetalers? Wat eist de verzekering dan nu van jou? Je wilt niet dat je nu een beslissing neemt waardoor jouw verzekering straks niet hoeft uit te betalen.

Welke schade is nog acceptabel?

Zorg ook dat je weet hoeveel schade je loopt als je doorgaat met leveren. En stel een grens vast; tot welke hoogte is een eventuele schade acceptabel? Heb je voorzieningen genomen voor een dergelijke situatie? Als je dit weet, kun je de limiet bepalen, het bedrag waarvoor je bereid bent om krediet te verlenen. Communiceer dit ook heel duidelijk intern en naar jouw klant waarbij je ook jouw voorwaarden benoemt. Zo kun je bijvoorbeeld bij een groter krediet de betalingstermijn inkorten. Of een betalingsregeling afspreken.

Onderbuikgevoel

En misschien niet zo zakelijk, maar wel veel voorkomend: wat zegt jouw onderbuikgevoel? Hoe goed je het ook kunt beredeneren en kunt onderbouwen, als jij aanvoelt dat het niet goed zit, dan zit het niet goed. Hoeveel risico je dan ook kunt lopen volgens de cijfers en de argumenten, doe het dan gewoon niet. Daarentegen, voelt het wel goed maar spreken de cijfers jou tegen? Denk er dan nog eens heel erg goed over na en overleg het met de betrokkenen in de organisatie.

Intern overleggen

Dat interne overleg moet sowieso plaatsvinden, wel of geen onderbuikgevoel. Check de status, de risico’s en de mogelijkheden met verschillende partijen:

  • Commercie: Vraag ze naar de belangen van deze klant en het toekomstperspectief?
  • Finance: Overleg met hun wat de reden van het niet-betalen is, hoe de betalingshistorie van deze klant is, welke financiële ruimte je hebt en hoeveel risico gedragen kan worden.
  • Directie: Check wie dit bedrijf kent, of ze weten of er meer speelt en of zij achter dat bedrijf staan of niet. Misschien is er een situatie waar jij niet vanaf weet maar die alles kan verklaren. Of je juist moet waarschuwen.

Een besluit

Als je alles weet, neem je in overleg met de betrokkenen in het bedrijf een besluit; niet leveren of wel leveren maar tot een vastgestelde krediethoogte. Kies je voor dat laatste, laat dan de cijfers heel goed bijhouden. Zodra het aanvaardbare risico bereikt is, of misschien verandert door interne wijzigingen, moet je op de rem trappen. Je hebt immers een limiet gesteld; daar houd je de klant aan maar ook jouw interne organisatie.

Ervaren en objectief advies nodig? Vraag het Van Zon Business!

Wel of niet op krediet leveren blijft lastig. Je weet vooraf nooit 100% zeker waar je goed aan doet. Wat je zeker wel moet doen, is nooit zomaar een besluit nemen. Verdiep je in de situatie, laat je van alle kanten informeren en weet wat de risico’s zijn in beide gevallen. Kun je in zo’n situatie wel wat ervarenheid en objectief advies gebruiken? Dan schakel je Van Zon Business in. Wij helpen je, op elk moment in dit proces. Wil je daar meer over weten? Nodig ons gerust uit voor een kopje koffie, praten we dan verder!

Deel het bericht