Want in december hebben de meeste debiteuren geen tijd of geld…
Elke ondernemer heeft ermee te maken; klanten die niet op tijd betalen of helemaal niet betalen. Maar met het einde van het jaar in zicht, ja het is alweer bijna zover!!, is het tijd om de balans op te maken. Letterlijk in dit geval. En op die balans wil je natuurlijk zo min mogelijk debiteuren. Dat hoeft ook niet, als je nu werk maakt van de betalingen van dit jaar. En in november heb je daarvoor de laatste kans….
Fluiten naar je geld
Het klinkt wat dreigend, een laatste kans. Maar in december vliegt de tijd voorbij. Voor je het weet hangen de ballen in de boom en is de administratie op vakantie. En dan kan jij met jouw laatste factuur die je nog dit jaar wilde innen, fluiten naar je geld. Volgend jaar ben je weer aan de beurt.
Verkapte extra betalingstermijn
Zodra jij jouw betaling ziet doorschuiven naar volgend jaar, geef je eigenlijk een verkapte extra betalingstermijn. En was dat ook jouw intentie? Als dat niet zo is, dan moet je nu aan de slag.
Nog PO-nummers aanvragen?
Moet er voor jouw factuur nog een PO-nummer worden aangevraagd? Regel dat dan nu voor de facturen van dit jaar. Wacht je hiermee tot december, dan heb je kans dat die nummers niet meer uitgegeven kunnen worden door drukte of door mensen die vrij hebben genomen. En zonder zo’n nummer kun jij jouw factuur niet indienen, moet je wachten tot januari en is het zomaar ruim een maand later voordat je de betaling kunt verwachten.
Openstaande facturen nog innen?
Hetzelfde geldt voor nog openstaande facturen. Wil je die nog dit jaar betaald hebben? Dan ga je daar nu achteraan. Misschien is een dispuut de reden van het niet-betalen. In dat geval kun je maar beter zo snel mogelijk erachter komen welk probleem dit veroorzaakt en dat nu nog proberen op te lossen. Meestal zijn daar immers meerdere mensen voor nodig. En wacht je met het oplossen van dit probleem tot december, dan heb je ook meer kans dat sommige van hen niet meer aanwezig zijn. Waardoor de factuur onbetaald het jaar uitgaat.
Of iets uit het ‘debiteuren-smoezenboek’?
En heb jij een klant die een abonnement heeft op het ‘debiteuren-smoezenboek’? Dan is het zeker zaak om er snel werk van te maken. Is eenmaal de Sinterklaas voorbij, dan zijn er namelijk talloze ‘redenen’ waarom niet betaald kan worden; het budget van dit jaar is op, het bedrijf is dicht, de betrokken personen zijn nu met vakantie, we zijn de balans aan het opmaken… Kortom, wees die smoezen voor en ga met jouw onbetaalde facturen deze maand nog op pad. Bel en mail de contactpersonen en zorg dat je zoveel mogelijk openstaande facturen betaald krijgt.
Wees betalingsproblemen voor!
Of er nu een dispuut is waardoor een factuur niet betaald wordt, een probleem bij jouw debiteur waardoor zij de betaling willen uitstellen of dat je gewoon echt te maken hebt met een bedrijf dat in aanloop naar de feestdagen alvast op halve kracht gaat werken, je kunt het maar beter voor zijn. Dan kun jij jouw facturen op tijd indienen en laten betalen. Dat is voor jouw balans wel zo’n fijne afsluiting van het jaar!
Wil jij ook maatwerk in jouw debiteurenbeheer?
De feestdagen lijken misschien nog ver weg, maar voor je het weet hoor je ‘Last Christmas’ alweer op de radio. Daarom adviseren wij onze klanten altijd om in november al werk te maken van die laatste facturen. Wij weten hoe het werk in het debiteurenproces en zijn eventuele problemen dan ook het liefst een stapje voor. Wil jij ook dit soort adviezen, maar dan op maat gemaakt voor jouw bedrijf en de situaties waar jij mee te maken hebt? Laten we dan eens kennismaken. Neem je nu contact op , dan plannen we vast die afspraak. Want voor je het weet…. 😉