Met beter debiteurenbeheer maak je het verschil!
Over een nieuw jaar kunnen we niet meer spreken. De kop is er nu echt vanaf, de nieuwjaarsborrels alweer vergeten en iedereen is weer up and running. Waar we wel naar kunnen kijken is hoe we dit jaar invullen. Hoe gaan we de ambities realiseren? Fouten van vorig jaar voorkomen? En betere resultaten bereiken dan eerder?
Met het debiteurenbeheer kun je het verschil maken. Mogen we je wat suggesties geven?
Vaste kostenpost?
Elk jaar weer horen we dat bedrijven geld verliezen op debiteuren. Het lijkt soms bijna een vaste kostenpost, maar dat hoeft het niet te zijn. Hoe beter je dat proces beheerst, des te meer facturen op tijd betaald worden. Dat doe je als volgt:
Ken je klant
Breng in kaart waar de betalingen vorig jaar achterbleven en ga met die klanten het gesprek aan. Spreek een andere, minder ruime betaalregeling af en houd dat goed in de gaten.
Herken de branches
Zie je een bepaalde branche die slechter betaalt? Of die in periodes niet op tijd betaald? Gebruik die kennis dan voor nieuwe klanten. Zitten zij ook in die branche, anticipeer daarop met strakke betalingsregelingen. Of door een deel al vooruit te laten betalen.
Check interne processen
Kijk ook goed naar de interne processen. Dat je geld op debiteuren verliest, hoeft niet alleen door die debiteur te komen. Als bedrijf kun je een klant die ruimte geven door niet goed het proces te beheersen. Niet iedereen zal daar misbruik van maken, maar beter is om te voorkomen dat de mogelijkheid er überhaupt is. Zorg dus voor een strak debiteurenproces; en dat loopt door het hele bedrijf, van verkoop tot en met directie.
Anticipeer op personeelstekort bij jouw klant
Personeelstekort komt ook steeds vaker voor. En als dat bij jouw klanten gebeurt, kan dat zomaar gevolgen hebben voor jouw financiën. Omdat zij alle zeilen moeten bijzetten en even geen aandacht aan de openstaande facturen besteden. Of omdat er tijdelijk geen mensen zijn om de administratie te regelen. Verwacht je dat je daar dit jaar weer mee te maken krijgt, in piekperiodes zoals de zomer, rond de bouwvak of de kerst? Maak dan afspraken met jouw klant daarover of vertel dat je de factuur eerder verstuurt. Jouw klant weet dan dat je een late betaling niet zomaar accepteert en je houdt de dialoog open om samen een oplossing te vinden.
Nog tijd om te verbeteren
Naast het debiteurenbeheer zijn er natuurlijk nog andere manieren om dat wat vorig jaar niet goed is gegaan, nu te verbeteren. Ook personeelstekort kan in jouw organisatie een terugkerend probleem zijn. Of de logistiek, klanttevredenheid, noem maar op. Kijk dus nog eens rustig terug naar afgelopen jaar en bedenk wat je dit jaar anders wilt doen. Het jaar is dan alweer ruim op weg, toch ben je nu in februari nog mooi op tijd om zaken anders aan te pakken en zo te verbeteren.
Wij delen onze expertise, ook met jou?
Wil je eens sparren welke verbeteringen met het debiteurenbeheer in jouw organisatie mogelijk zijn? Dan kunnen we altijd een afspraak maken voor een kop koffie. Bij Van Zon Business zijn we dagelijks met dit onderwerp bezig en we delen onze expertise graag met je. Bel of mail voor een afspraak, dan heb je die eerste stap naar een beter 2020 meteen gezet!