Thuiswerken en debiteurenbeheer, zo werkt dat heel goed

Met deze tips werkt dat heel goed!

Veel zaken zijn al het nieuwe normaal genoemd, maar thuiswerken is dat toch echt wel. Sinds corona werken we veel vanuit huis. 88% van de werknemers* wil dat ook blijven doen na de crisis. En 82% van de organisaties* wil thuiswerken zelfs opnemen in de arbeidsvoorwaarden. Natuurlijk kan de ene baan makkelijker vanuit huis geregeld worden dan de andere. Maar als we kijken naar onze branche is een ding wel heel duidelijk geworden; debiteurenbeheer kan prima via thuiswerken!

Effectiever en sneller als het goed geregeld is

Thuiswerken blijkt vaak effectiever en sneller dan werken op kantoor. Maar dan moet het wel goed geregeld zijn. En altijd alleen maar thuiswerken en elkaar via beeldschermen zien, is ook niet zaligmakend. Daarom een paar tips uit eigen ervaring hoe je thuiswerken goed mogelijk maakt.

Eerst: IT en beveiliging

Allereerst de it-infrastructuur. Die moet natuurlijk goed geregeld zijn. Remote werken vereist op afstand kunnen inloggen in de systemen, met je bestanden kunnen werken en ze kunnen delen met collega’s. Net als op kantoor eigenlijk, maar dan vanuit huis. Veilig en snel zijn daarbij sleutelwoorden. Digitale beveiliging voor alle apparatuur waarmee ingelogd wordt, zowel vaste apparaten als mobiel, is essentieel.

Toegang tot alle data en bestanden

Dan toegang tot alle bestanden; ook dat is een vereiste. Zoals met debiteurenbeheer. Om dat goed te kunnen uitvoeren, heb je meer nodig dan een lijst met openstaande facturen. Je wilt het gehele debiteurenproces kunnen terugkijken om maar wat te noemen. Heb je dus vanuit huis maar toegang tot een selectie van de software of bestanden die je nodig hebt, dan wordt thuiswerken geen succes.

Vaste meetings online

Zorg vervolgens voor voldoende onderling contact. Stel vaste meetings in met het team, via tools als bijvoorbeeld Teams of Zoom. En zorg voor gemakkelijk overleg tussen de verschillende afdelingen. Als debiteurenbeheerder wil je bijvoorbeeld snel kunnen schakelen met de administratie, sales en de directie. Een chatfunctie in Teams helpt om snel met de juiste persoon te kunnen overleggen. In praktijk blijkt dat vaak nog sneller te gaan dan even bij iemand langslopen!

Output? Of aanwezigheid?

Sommige managers of organisaties hadden vroeger moeite met het idee van thuiswerken. In plaats van dat ze stuurden op output, was aanwezigheid een belangrijke indicator van wel of niet goed werken. Of deze tijd een deel inmiddels van het tegendeel heeft overtuigd, moeten we afwachten. Maar feit blijft wel dat de praktijk uitwijst dat taken zoals debiteurenbeheer, prima te doen zijn vanuit een werkplek op afstand. Mits die randvoorwaarden maar goed georganiseerd zijn. En datzelfde geldt ook voor andere functies zoals administratie, marketing, hr en zelfs sales.

Soms ook echt afspreken, als het kan

Natuurlijk heeft de fysieke aanwezigheid en echt met elkaar kunnen samenwerken op dezelfde locatie, ook z’n voordelen. Daarom is zo nu en dan afspreken met een kleine groep op kantoor ook handig en prettig, als de omstandigheden het natuurlijk toestaan. Maar zolang we in deze situatie zitten, hoeft dat thuiswerken dus echt geen probleem te zijn.

Meer openstaande posten? Regel ook debiteurenbeheer op afstand!

Een ander gevolg van deze coronatijd is ook dat veel bedrijven te maken krijgen met meer openstaande posten. Het debiteurenbeheer verandert daardoor. Merk jij dat ook in jouw organisatie en wil je dat proces verbeteren? Laten we dan eens vrijblijvend overleggen hoe we jullie kunnen helpen. Bij Van Zon Business hebben we dus gemerkt dat we het debiteurenbeheer voor onze klanten heel goed op afstand kunnen managen. En als je wilt, doen we dat ook graag voor jou! Zullen we kennismaken ?
Deel het bericht