Zo ga je met een faillissement om
Vreemd jaar of niet, net als anders staat de zomer weer voor de deur. Met alle perikelen die daarbij horen. Klanten en opdrachtgevers gaan op vakantie en ‘vergeten’ de openstaande factuur nog te betalen. Geen punt misschien als dat direct na die vakantie geregeld wordt… maar dan moet je wel zeker weten dat jouw klant de zomer overleeft. En dat is nu soms minder zeker dan een jaar terug.
Bouwvak, onderbezetting of op vakantie
Elk jaar is de zomer een rare tijd: de bouwvak begint, hele afdelingen zijn leeg door de vakantie of zijn anders toch op z’n minst onderbezet. Met als gevolg dat er minder tijd is voor de administratie of degene die tekenbevoegd is, is net niet aanwezig. En dan sta jij met lege handen totdat jouw klant of opdrachtgever weer up and running is.
Twijfelachtig
Zo’n situatie is niet echt prettig voor de cashflow in jouw bedrijf, maar heb je voldoende vet op de botten dan is het hooguit vervelend. Dit jaar hebben veel bedrijven echter moeten interen, en komt zo’n ‘vergeten factuur’ wel heel slecht uit. Zeker als het twijfelachtig is of de klant na de zomer nog in staat zal zijn om die factuur alsnog te betalen.
Voor de zomer laten betalen, dat gaat zo
Beter is het dus om te zorgen dat die factuur voor de zomerstop betaald wordt. En dat regel je als volgt:
1. Verstuur jouw factuur op tijd zodat de vervaldatum nog voor de bouwvak of vakantie valt.
2. Bel ook om te melden dat de factuur eraan komt en vraag of het ze lukt deze te betalen voor hun zomerstop.
3. Is op de vervaldatum de factuur nog niet betaald? Bel en mail dan weer als herinnering en vraag nogmaals om het voor de vakantieperiode te voldoen.
Een wel- of niet-betaalde factuur
Is ondanks alle moeite de factuur niet betaald op de vervaldatum? Vraag dan naar de reden. Probeer met ze mee te denken. Een goede relatie met de klant betaalt zich op dit soort momenten uit. En dat kan net het verschil maken tussen een wel-betaalde of niet-betaalde factuur.
Toch nog openstaand? Dan herinneren en aanmanen
Begint de bouwvak of zomerstop bij het bedrijf en staat de factuur nog open? Dan kun je op dat moment niet veel meer doen dan de standaard stappen gaan volgen; een betalingsherinnering sturen gevolgd door een aanmaning. Daarmee maak je duidelijk dat jij als schuldeiser nog een betaling te goed hebt.
Klant failliet? Zoek de curator!
Als alles goed gaat, en de vakantie is weer voorbij, dan start het bedrijf op en werkt het achterstallige werk weg. Inclusief de betalingen van openstaande facturen. Gaat het niet goed en heeft het bedrijf de zomer niet overleefd? Check dat dan voor de zekerheid bij het Handelsregister van de KvK. Daarin staat of het bedrijf echt failliet is en wie de curator is. Dat laatste heb je nodig omdat de curator de schuldeisers en openstaande rekeningen inventariseert. Normaal gesproken neemt hij contact op maar als je niets hoort, meld jij jezelf als schuldeiser.
Producten en btw terugvorderen bij faillissement klant
Heb je producten geleverd aan een bedrijf dat failliet gaat, dan kun je die terughalen als je kunt aantonen dat je ze geleverd hebt ‘onder voorbehoud van eigendom’. Dit zou in de algemene voorwaarden moeten staan. Heb je de omzetbelasting over de openstaande factuur al betaald, dan kun je die btw terugvorderen bij de Belastingdienst als je kunt aantonen dat de factuur oninbaar is. Dit kan een schrijven van de curator zijn. Het terugvorderen mag overigens alleen voor het deel dat nog niet betaald is.
Alert
Voorkomen is beter dan genezen, en dat gaat ook hier op. Probeer dus openstaande facturen zoveel mogelijk voor de zomerperiode te laten betalen. En wees verder heel alert op klanten en opdrachtgevers die de betaling maar voor zich uit schuiven.
Even sparren voor jouw debiteurenaanpak? Dat kan met Van Zon Business!
Hopelijk gaan jij en al jouw klanten een mooie zomer tegemoet waarna iedereen weer vol energie de draad oppakt. Twijfel je toch of je jouw debiteuren wel goed in kaart hebt en of je het maximale eruit haalt om de facturen tijdig betaald te krijgen? Schakel dan Van Zon Business in. Wij bespreken graag jouw mogelijkheden en als je wilt, helpen we ook jouw bedrijf. Voor de zomer nog of net erna, want ook wij zijn straks even naar de zon!