Zo betalen de klanten in 2018 wel op tijd

Een nieuw (boek)jaar en dus nieuwe kansen. Allereerst wensen wij jou natuurlijk een heel mooi 2018 met veel op tijd betalende klanten! En mocht dat laatste een beetje tegenvallen, dan geven wij je hierbij alle tips en informatie om te zorgen dat ze wel op tijd betalen of hoe je ermee omgaat als de facturen toch onbetaald blijven.

Goede voornemens

Bij een nieuw jaar wordt er toch vaak even teruggekeken en bedacht wat het komende jaar anders moet. Heb je in 2017 last gehad van klanten die niet of te laat betaalden? Zorgen dat ze dit jaar wel op tijd betalen is dan een goed voornemen. Dat kan door het bij de nieuwe klanten in 2018 meteen goed te regelen, zodat de kans dat ze niet of niet op tijd betalen, veel kleiner is.

Duidelijke en consequente afspraken, vanaf het begin en door iedereen

Je regelt het met nieuwe klanten meteen goed als je heel duidelijk en consequent bent in de betaalafspraken en als iedereen in het bedrijf, van de administratie en commercie tot de aftersales en de directie, zich hier consequent aan houdt. Dit kan als volgt:

  • Zorg dat de sales-afdeling dezelfde afspraken hanteert als de administratie; vanaf de eerste voorstellen en onderhandelingen tot en met de ondertekende offertes of contracten.
  • Check de algemene voorwaarden; zijn die in lijn met de afspraken met de klanten en met de regels die de administratie hanteert? En worden ze ook op tijd, bij de eerste voorstellen, al aan de klant overhandigd?
  • Gaat het om substantiële bedragen of langdurige afspraken waarbij een te late betaling een potentieel risico voor de bedrijfsvoering zou kunnen betekenen? Doe dan een kredietbeoordeling vooraf en pas de afspraken die je met de betreffende klant maakt, daarop aan. Zo kun je bij sommige klanten een vooruitbetaling vragen of een kortere betalingstermijn hanteren.

Nog oninbare posten? Die regel je zo met de Belastingdienst

Bovenstaande tips zijn mooi voor het komende jaar, maar heb je uit de afgelopen jaren toch nog openstaande posten die inmiddels oninbaar lijken? Weet dan dat je daarvan de btw bij de Belastingdienst kunt terugvragen. Facturen die voor 1 januari 2017 betaald hadden moeten worden, zijn op 1 januari 2018 oninbaar. De btw hiervan kun je dan terugvragen in de eerste btw-aangifte van dit jaar.  Hiervoor vul je het terug te vragen bedrag in als negatieve omzet en negatieve btw bij 1a en 1b in de aangifte.

Voor oninbare vorderingen met een betaaldatum in 2017 kun je ook de btw terugvragen. Dit kan vanaf het moment dat duidelijk is dat de klant niet meer zal betalen of 1 jaar na de uiterste betaaldatum. Wordt de factuur later alsnog of deels, betaald, dan moet dit in de eerstvolgende btw-aangifte weer verwerkt worden.

Op een nieuw (boek)jaar met veel op tijd betalende klanten!

Bij Van Zon Business gaan we ook dit jaar weer bedrijven ondersteunen bij het optimaliseren van hun debiteurenbeheer. Wil je weten of we daarin ook iets voor jou kunnen betekenen? Of gewoon eens vrijblijvend kennismaken? Bel of mail ons dan voor een afspraak, we geven je dan graag nog meer tips en adviezen voor een boekjaar met veel op tijd betalende klanten!

 

Deel het bericht